Vi kan næsten regne ud at du er landet på denne side fordi du skal forberede dig til en jobsamtale og derfor prøver du at suge nettet tyndt for informationer om hvordan man lige gør til en jobsamtale. Skal man have jakkesæt på? Giver man hånd til samtalen? Ja, der er flere tusinde spørgsmål når det kommer til jobsamtaler. Derfor har vi valgt at lave denne liste for dig, så du kan forberede dig bedst muligt.
Vi vil allerede nu ønske dig tillykke med samtalen, da det i sig selv er et nåleøje at komme igennem. Men nu kommer det sværeste så og jo bedre man er forbedret, jo bedre kommer du igennem det og jo større er chancen for at få jobbet. Brug lige 5 min af din tid på at læse disse hurtige tips igennem, så lover vi dig nemlig, at du er godt forbedret til jobsamtalen.
Præsenter dig rigtigt
Det er vigtigt at du præsenterer dig på en helt bestemt måde når du dukker op til samtalen. Her tænker vi f.eks. på din påklædning. Klæd dig altid passende. Det behøver ikke at være jakkesæt, hvis det er en stilling som kasse-medhjælper du søger. Når du træder ind af døren, så husk at rette ryggen og giv dem du skal snakke med et godt fast håndtryk, mens du ser dem i øjnene. Man siger som en hovedregel at de første 30 sekunder er afgørende, da vi mennesker hurtig læser hinandens kropsprog.
Forbered dine spørgsmål
Her mener vi ikke at du skal ud i alle tænkelige spørgsmål, men ser man på andre jobsamtaler, kan man se at mange af dem går igen. F.eks. ?Fortæl om dig selv?, ?Hvorfor søger du jobbet??, ?Har du spørgsmål til os??. Den sidst nævnte er utrolig vigtig. Hav altid 1-2 spørgsmål tilbage til dem. Det viser nemlig at du har brugt tid på at finde informationer om dem. Du kan stille så simple spørgsmål som ?Har i frokostordning??, ?Hvor mange er der ansat??, ?Hvorfor skal jeg vælge dette job??. Der er mange ting, man kan spørge om, så hav endelig nogle klar til samtalen.
Vær på under samtalen
Når ham eller hende du er til samtale med bare køre derud af med at fortælle om virksomheden er det vigtigt at du holder fokus og kigger og nikker mens der bliver snakket. Det viser interesse og viser at du høre efter hvad der bliver sagt. Chefen eller hvem du nu er til samtalen med kan nemt snakke i 10-15 min om virksomheden og pludselig sige ?Fortæl lidt om dig selv? og så er det vigtigt at du er 100 procent på med det samme.
Afslutning på jobsamtalen
Så er tiden gået og din jobsamtale er nu færdig. I rejser jer begge to og her giver man hånden inden man smutter fra stedet. Er du meget nysgerrig, kan du spørge om de har tid til at vise dig virksomheden. Det kan nemlig godt give nogle plus point når der skal vælges ny medarbejder. Får du en rundvisning i virksomheden, så er det vigtigt at man siger ?Tak fordi jeg måtte se virksomheden?, så de ikke følger at det er spild af tid og viser at man er høflig.
Nu da du har læst dette, så kan du gøre dig klar til samtalen og vi ønsker dig selvfølgelig held og lykke med det og håber du kommer nemt igennem det. Er du på dagpenge lige nu og skal sende en masse ansøgninger ud, håber vi du kommer til en masse samtaler, da det giver den bedste træning. Det er ikke sikkert at du får jobbet efter første samtale, men så er du klar og parat til den næste der måske dukker op.